ABOUT ME

-

Today
-
Yesterday
-
Total
-
  • 체육 수업 수준을 높이기 위한 수업 평가 루브릭
    Teaching class at UNCG/FA 22 KIN 110 2022. 8. 21. 23:35

    우리나라 교직 문화에서 수업을 평가한다는 건 이미 사라진 문화이다. 내가 교직에 첫 발을 들어선 2013년도 이후로 수업을 체계적으로 평가하고 그것을 어떻게 보완할지 보다는, 학생이 수업에서 어떤 경험을 하고 그것을 어떻게 지원할지에 초점을 맞춘채 장학이 이루어졌다. 임용고사라는 시험으로 교사로 인정받은 순간 그 전문성을 건들여서는 안된다는 문화가 강하게 자리잡고 있다.

    하지만, 알지 않는가? 첫 발을 뗀 교사는 그저 대학생과 다름없는 경우가 많다. 수업은 과거 경험을 뒤적이고 스스로 노력한 만큼만 하게된다. 우리 교직 문화 속에서 자신의 수업을 발전시키는 것은 오롯이 그 사람에게만 달려있는 것이다. 그런 문화 속에서 나는 나의 성장에 의심을 품었고 항상 무언가를 찾기 위해 돌아다녔다. 좋은 사람들을 만나 따라하며 조금씩 수업을 성장시켰지만, 그래도 내 수업이 객관적으로도 좋은 수업인지를 확인할 수 있는 방법은 많지 않았다.

    여기 대학 내 신체활동 수업을 평가하는 루브릭이 있다. 수업의 단계마다 해야할 내용이 적혀있고 그 내용이 어느 정도로 실행되고 있는지 평가한다. 각 단계에서 기본적으로 들어가야 하는 것들과 그것을 이행하고 있는지 확인할 수 있게 한다. 관리자가 있고 그 밑에서 수업을 하는 입장이다보니 이런 평가를 받는 것이 부담스럽고 또 당연하지만, 지금까지 내 수업을 이렇게 확인하지 않았다는 사실에 놀라고 이것이 대학에서의 프로그램 뿐 아니라 현장에서도 충분히 활용할 수 있음을 말하고 싶다. 수업 개선을 위해 많은 노력을 하지만 개인의 노력과 사례의 공유가 아닌 체계적 접근은 부족하다. 이런 루브릭을 우리 상황에 맞게 바꾸고 활용하는 것이 필요하다.
    (분명 예전에는 현직 교사교육을 위한 수업 평가표가 있었을 텐데... / 지금도 대학에서는 지도법 수업 중 이런 평가표를 활용할텐데...)

    이런 평가표는 그 수업이 담아야할 가치를 대변한다. 이 수업에서는 교사의 기술 지도와 수업 관리, 교사 역할 수행의 역할을 강조하기에 Teaching performance, Class management, Teacher rold during instruction으로 구분하고 있다. 또한 각 부분이 인지적, 관계적, 지각적 부분 중 어디에 적용되는지 표시해두었다. 수업의 내용과 관계 없이 교사의 공통적이고 상규적인 행동에 집중한다. 평가 받는 김에 한 번 찾아보자. 그리고 활용해보자. Thank you, Dr. Daniels.


     

    TEACHING EVALUATION RUBRIC   

    Note:
    O = exceptionally outstanding; S = satisfactory, no improvement needed; N = needs improvement; NA = not applicable
    C = cognitive skill; I = interpersonal skill, P = perceptual skill

    # Criterion Rating Comments
    O S N NA
    Teaching Performance
    1 Included an introduction (C, I)
    ·        Welcomed the class
    ·        Devoted sufficient time to this important task
    ·        Stated day’s objective(s) up front
    ·        Related lesson to previously learned material
    ·        Gave examples/short story to illustrate importance
             
    2 Demonstrated knowledge of content (C)
    ·        Knowledge of game/activity
    ·        Use of correct terminology
             
    3 Included effective learning activities (C)
    ·        Used activities appropriate for learning objective(s)
    - Part vs. whole practice
       - “By-the-numbers” part practice
    - Closed vs. open skill practice

    ·        Used innovative learning activities
    ·        Avoided superfluous/detracting activities
             
    4 Presented in an organized and clear manner (C, I)
    ·        Lesson activities flowed in a logical progression
    - Part to whole

    - Closed to open
    - Individual to group

    ·        Verbal explanations were clear and concise
             
    5 Used effective physical demonstrations (C, I)
    ·        Showed correct form through visual demonstration
    ·        Linked visual demonstration to verbal learning cues
    ·        Words and actions were compatible
             
    6 Used effective vocal communication (I, P)
    ·        Clear enunciation
    ·        Sufficient voice projection
    ·        Faced toward students throughout verbal instruction
    ·        Adjusted volume to conditions, as necessary
             
    7 Integrated technology effectively (C)          
    8 Included an effective closure (C, I)
    ·        Devoted sufficient time to this important task
    ·        Briefly summarized lesson content
    ·        Asked questions for understanding of key points
    ·        Issued group feedback (trends observed)
    ·        Encouraged students to practice outside class
    ·        Linked class to follow-on class(es)
    ·        Issued administrative reminders
             
    Class Management
    9 Began and ended class on time (P)          
    10 Maintained a high degree of student time-on-task (I, P)
    ·        Used concise verbal instruction
    ·        Minimized transition time between segments
    ·        Minimized administrative time
    ·        Paced class well
             
    11 Used effective instructional formations (C, P)
    Examples:
    ·        Linear (or linear in 2 or more ranks)
    ·        Circular (or concentric circular)
    ·        Semi-circular (or semi-circular in 2 or more ranks)
    ·        Gauntlet (2 ranks facing toward each other)
    ·        V-shaped
             
    12 Used appropriate equipment in lesson (C, P)          
    13 Well-prepared and organized (C, P)
    ·        Lesson plan submitted in advance
    ·        Structured, well-organized lesson
    ·        Equipment set up before class
             
    14 Maintained a safe environment (C, I, P)
    ·        Issued safety briefing and/or cueing as needed
    ·        Structured activities to avoid inadvertent collisions and/or tripping/slipping hazards
    ·        Ensured students wore appropriate attire and footwear
    ·        Avoided use of unserviceable equipment
    ·        Planned sufficient breaks and opportunities to hydrate
    ·        Moved activity indoors during inclement weather (situation-dependent)
             
    Teacher Role During Instruction
    15 Role modeled well (I)
    ·        Comfortable in position of responsibility
    ·        Motivational affect
    ·        Dressed in appropriate attire
             
    16 Actively observed/monitored the class (P)
    ·       Maintained “global awareness”
    ·       Moved about the class setting
    ·       Sought to find students practicing correctly
    ·       Sought to find students practicing incorrectly
             
    17 Delivered individual feedback (C, I, P)
    ·       Gave specific knowledge of performance
    ·       Gave motivational/corrective feedback as needed
    ·       Used the “feedback sandwich” as appropriate
             
    18 Delivered group feedback (C, I, P)
    ·        Perceived if sizable part of class struggling
    ·        Stopped action as needed to give group feedback
             
    19 Modified instruction as appropriate (C, P)
    ·        Perceived the need to do so
    ·       Adjusted activities and/or level of difficulty
             
    20 Treated students with dignity and respect (I)          
    21 Demonstrated good rapport with students (I)
    ·       Healthy class climate evident
    ·       Displayed engaging, approachable demeanor
    ·        Interacted with every student
    ·        Exhibited encouragement and enthusiasm
             

    Summary of Strengths                                                       Summary of Areas for Improvement

    Comment

A journey of Physical Educator